sunnuntai 24. elokuuta 2014

Sosiaalinen media työyhteisöjen työvälineenä: Tehtävä 2a osa 2



2a) Tietosuojakysymykset 



Millaisia seikkoja sosiaalisia verkkotyökaluja työyhteisössä käyttävän henkilön pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta? 

Mikäli käyttö tapahtuu työympäristössä kuten tuotantotiloissa, niin käytetäänkö viestintään palomuurin takan olevaa sovellusta jolle on avattu pääsy kyseiseen sosiaalisen median palveluun. Vai onko kenties kyseessä älypuhelin joka toimii itsenäisesti mutta hyödyntää kuitenkin työpaikan langatonta verkkoa. 

Eli aina ei ole kyse edes siitä mitä varsinaisessa somessa jaetaan, vaan siitäkin missä ja miten. Jos somea käytetään esim älypuhelimella, onko tuon laitteen turvapäivitykset ajan tasalla, ja onko asetuksista määritetty kuinka laite liittää itsensä verkkoihin ympärillään. Ja kuinkas sitten käy, jos kyseinen laite onkin saastunut jollain viruksella? Onko yrityksellä ajan tasalla turvaohjelmistot? Ai miksi yrityksissä on monesti kielletty omien USB-laitteiden liittäminen (tai jopa tuominen) yrityksen laitteisiin. Siksi, että koskaan ei tiedä mitä joku kesätyöntekijä tai vastaava lataa laitteelleen yrityksen verkosta omalle puhelimelleen. Tapauksia kyllä on.

Oletuksenahan on, että työpaikalla verkko on aina salasanasuojattu, ja usein kyseinen salasana ei edes ole saatavissa kaikkien käyttöön. Mutta entäs sitten kun sama laite käynnistetään esimerkiksi julkisen verkon puolella? On tiedossa, että joissain verkkokahviloissa saattaa olla joku tietoja kalasteleva henkilö, joka jakaa omalta laitteeltaan kahvilaan verkkoa joka erehdyttävästi muistuttaa kahvilan omaa. Tai jos kahvilalla ei ole omaa, käyttäjä luulee suoraan, että kyseessä on hänelle tarjottu palvelu. Ai jai, jos tuossa tilanteessa ei ole tietokoneessa tai puhelimessa asetuksena "älä jaa kaikkea". 

Mutta itse sosiaalinen media. 


Tietosuojan kannalta käyttäjän tulisi aina arvioida julkisissa ympäristöissä se, vaarantaako jonkin tiedon jakaminen henkilökohtaisen ja sitä kautta myöskin työyhteisön tai vastaavan tietoturvan.

Harmiton heitto vaikka pomon pärjäämisestä koiranäyttelyssä, saattaa paljastaa jollekin kyseisen henkilön oikean nimen, mikäki muuten on kyseessä palvelu jossa toimitaan avatarien tai muiden vastaavien aliasten kautta. Kannattaa aina miettiä onko siinä ryhmässä jolla on pääsy lukemaan viesit, joku sellainen joka saattaisi käyttää tietoa väärin.

Mikäli yrityksen työntekijän toimenkuvaan kuuluu vaikka pitää blogia yrityksen toiminnasta. (Yleistyvää markkinointia), on syytä huomioida, mitä kyseisen lähetyksen kautta näkyy. Paras ratkaisu ei välttämättä olekaan tehdä kyseistä lähetystä henkilökortti kaulassa ja yrityksen puhelinnumerot taustalla näkyen.

Jatkuu...

Nuts!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti