sunnuntai 24. elokuuta 2014

Sosiaalinen media työyhteisöjen työvälineenä: Tehtävä 2a osa 3


Mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut? Milloin henkilökohtaisten tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisön kannalta? Millaista vahinkoa voi syntyä ellei henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdita?

 

Läpinäkyvyys lisää luottamusta systeemin toimivuuteen ja siihen, että jokainen saa tasavertaisen kohtelun niiden parametrien puitteissa jotka määrittelevät siihen oikeuden. Eli suomeksi; jos mokaat, sano rehellisesti esimiehellesi että sinä se olit, mutta pyrit toiminnallasi varmistamaan että vaikutus nollaantuu. Toimii varmaan paremmin kuin se, että koitat vain salailla omaa osuuttasi. Ja kenties jäät kiinni siitä joka tapauksessa.

Mutta sosiaalisessa mediassa kyse voi olla siitäkin, että kun kaikkia koskeva tieto kerrotaan kaikille tasapuolisesti, ei synny tilanteita joissa pystytään vetoamaan tietämättömyyteen. Aiemmin mainitsemassani Suomen Taitoluisteluliiton 'Sosiaalisen median pelisäännöissä' pyrittiin siihen, että toiminta aikuisten ja nuorten/lasten välillä olisi aina läpinäkyvää. Tällöin mahdollisia epäsevyystilanteita ei pääsisi syntymään.

Sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Lisää se sitä kautta, että mitä enemmän työyhteisössä tietää, sitä enemmän sinulle todennäköisesti siirtyy työtaakkaa. Huolimatta asemastasi. Henkilökohtaisesti tämäkin on tullut todettua. Mutta tieto itsessään ei muuten varsinaisesti sitä tuskaa lisää. Ainakaan minä en ole törmännyt sellaiseen työyhteisöön, jossa olisi liikaa tiedotettu asioista. Veikkaan, että vaaka kallistuu suurimmassa osasssa yrityksistä tiedottamattomuuden puolelle.

Henkiökohtaisten tietojen jakamisen hyödyt työyhteisön somessa?

Riippuu varmaan eniten siitä mitä tekee varsinaisesti työkseen. Ja miten määritellään henkilökohtainen tieto. Onko kyse työ- vai oman puhelinnumeron jakamisesta esim Facebookin salaisessa ryhmässä? Kenties silloin, jos työyhteisö olisi tiivis, muistuttane perhettä, saattaisi jonkun jäsenen vakava sairastuminen ylittää kynnyksen tiedottaa sen kautta mikäli tietoa ei muuta kautta voisi jakaa. Mutta sitäkin ennen, olisi lupa tietnekin kysyttävä itse kohteelta. Mutta mikä se hyöty olisi? Yrityksen kannalta ehkä loppuisi arvailut milloin henkilö palaa töihin, mutta toisaalta, asia ei kuulu edes esimehelle. Siis se, miksi työntekijä on poissa, muuten kuin sairauden takia.

Mutta muuten kuin pakottavista syistä en keksi miksi henkilökohtaisen tiedon jakamisesta olisi hyötyä yritykselle. Ellei sitten sellaiseksi lasketa työpuhelinnumeroa joka jaetaan asiakkaille somen kautta.

Millaista vahinkoa voi syntyä ellei henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdita?

Nykyaikana ovi heiluu molempiin suuntiin, eli henkilön on huolehdittava henkilökohtaisesta tietoturvastaan, jottei sen kautta päästä kiinni yrityksen tietoihin, ja päinvastoin. Mikäli työntekijä jättää yrityksen älypuhelimen ilman salasanoja autoon, ja autoon murtaudutaan, on kaikki puhelimessa ollut tieto varkaiden käsissä. Ja vaikka itse varas ei tietäisikään niille käyttöä, niin hän varmaan tuntee jonkun joka mielellään hyödyntää niitä. Pahimmassa tapauksessa yritys saattaa joutua lopettamaan. Jos taas yrityksen laitteistot eivät ole suojattu kunnolla, pääsevät hakkerit hyödyntämään työntekijöistä tallennettuja tietoja päinvastaisessa tilanteessa. Molemmissa tapauksissa nousee mieleen sana identiteettivarkaus. Siihen tarvitaan vain henkilön nimi ja osoite melkein nykyään. Niilläkin saa luotua verkkokauppoihin tunnukset, ja eikun tilaamaan tavaraa ilman maksuaikomuksia työpaikan osoitteeseen. Sitten vain tutkit mihihn aikaan posti toimittaa paketit, ja varas on vastassa kuittaamassa ovella. "Kun nyt sattui olemaan tupakilla."



Nuts!

1 kommentti:

  1. En ollut törmännyt Suomen Taitoluisteluliiton sosiaalisen median pelisääntöihin aiemmin. Mielenkiintoinen alku noissa säännöissä "Parhaimmillaan sosiaalisen median eri muodot tarjoavat mukavaa ajanvietettä, tärkeää tietoa ja käyttäjilleen laajan verkostojen kentän." Kaiken kaikkiaan positiivinen vire noissa säännöissä. Tuota positiivista virettä ja tervettä harkintaa tarvitaan sosiaalisen median ympäristöissä.

    VastaaPoista